Tankar om presepolis




Presepolis



En scen från presepolis som gjorde starkt intryck på mig var scenen då Marjanes morbror? träffar henne när han sitter i fängelset och säger att han är stolt över att få dela med sig av sina historier för henne. Den berörde mig eftersom att jag tycker att Marjane är en väldigt stark och cool tjej och jag blev glad för att morbrodern? såg det och uppmärksammade det. Särskilt då han är betydligt mycket äldre och dessutom man och dem lever i ett samhälle där det är männen som bestämmer och dem ofta ser ner på kvinnor. 

En annan viktig scen var när Marjene hade flyttat till Tyskland och till slut inte orkade mer och bara gav upp och la sig i snön längs vägkanten. Detta visar att även folk så starka som Marjene inte orkar mer ibland och när man ser det här kan det bli lättare att förstå flyktingar som kommer till Sverige idag. Det kan också ge en själv tröst ifall man känner så som Marjane gör.

Jag tycker att handlingen i det stora hela är väldigt realistisk och att det faktiskt skulle kunna vara en sann berättelse. 
Jag tror inte heller att det här är något som bara skulle kunna utspela sig i Iran och liknande länder. Däremot tror jag att det är otroligare att det skulle utspela sig i länder som Sverige, men som man förstod i filmen så hade det heller inte alltid varit såhär i Iran utan för bara runt 10 år sen så hade samhället varit mycket tryggare och friare. Det visar att sånna här förändringar kan gå väldigt fort som vi nu kan se i t.ex USA. Därför är det inte helt otroligt att stora förändringar skulle kunna ske väldigt snabbt och skulle kunna ge upphov till liknande förhållanden lite varsom i världen även om det är otroligare t.ex i Sverige.
Filmen ger idag en röst åt alla flyktingar som finns runt om i världen och kan hjälpa människorna i samhällena dit dessa flyktingar kommer att förstå dem och vad de har varit med om bättre.
Filmen får mig att vilja veta ytterligare om Iran och situationen i mellanöstern och också andra platser runt om i världen med liknande situationer. Det ger en djupare insikt och en vilja att hjälpa.


Kommentarer

  1. Intressanta tankar. Jag gillar också scenen i fängelset väldigt mycket. Själv tänker jag mer på släktband och hur en morbror, trots åldersskillnad, kan ha så starka band med ett barn i släkten. Det kanske kommer av mina egna erfarenheter som morbror.

    SvaraRadera
  2. Tycker att din reflektion om när Marjane var i Tyskland var väldigt bra, det fick en att tänka till!:)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sammanfattning Gåtan

En näve dadlar